Zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen

Vorige week donderdag vond de eerste raadssessie plaats met de kersverse LGV wethouder Floor Bal. Hij verdedigde het voorstel om zonnepanelen op bepaalde gemeentelijke gebouwen te plaatsen en een pilot te starten met zonnepanelen op scholen prima. Eerlijk gezegd was zijn optreden verfrissend. Bal presenteerde zich als een zeer toegankelijke wethouder die goed luisterde naar alle vragen en opmerkingen. Dat niet alle antwoorden Velsen Lokaal konden bekoren deed aan zijn optreden niets af.

• Velsen Lokaal voor zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed

panelenAan de raad wordt gevraagd om € 415.000,- vrij te maken om zonnepanelen te plaatsen op gemeentelijke gebouwen. Dat is veel geld, maar dat geld zal ruim worden terugverdiend door besparing op de energiekosten.

Velsen Lokaal staat sympathiek tegenover alle initiatieven die voor een duurzamer energiegebruik gaan zorgen, nog los van het geld dat met gebruik van duurzame energiebronnen kan worden bespaard. Ook vindt Velsen Lokaal dat de overheid een actieve en zichtbare rol moet spelen en een voorbeeldfunctie moet geven bij duurzame energieopwekking. Daarom heeft Velsen Lokaal al eerder zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen gepropageerd en ingestemd met dit onderdeel van de perspectiefnota 2013. Dus Velsen Lokaal vindt het een goed idee als gemeentelijk vastgoed en scholen worden voorzien van zonnepanelen.

Enkele kritiekpunten en zorgen

Ondanks de lof van alle raadsfracties over het voornemen, heeft Velsen Lokaal wel enkele zorgpunten geuit in het bijzonder over de business case, de betrokkenheid van de energiecoöperatie Energiek Velsen en over de risico’s.

  • Hoe reëel zijn de verwachte opbrengsten? Rekenen we ons niet te rijk? Denk bijvoorbeeld aan hogere onderhoudskosten aan daken, denk aan de schoonmaakkosten van zonnepanelen dicht bij de kust i.v.m. meeuwenpoep, nesten en roet van Tata Steel en verkeer. Denk aan brandveiliger maken, etc. etc. De wethouder gaf aan dat met deze kosten rekening is gehouden bij de berekeningen.
  • Velsen Lokaal vindt het onjuist om eerst een krediet te verlenen en pas daarna de financiële consequenties via de 1e bestuursrapportage te verwerken. Bal reageerde door aan te geven dat de opbrengsten nog moeilijk kunnen worden geschat. Die hangen af van de ontwikkeling van de energieprijzen.
  • Velsen Lokaal vindt het bijvoorbeeld belangrijk om nu al principe besluiten te nemen over hoe de financiële opbrengsten worden gebruikt. Gebruiken we dat bijvoorbeeld om nieuwe duurzaamheidsprojecten op te starten of om de schuldenlast terug te dringen. Een doorkijk naar mogelijke bestedingen zou mooi zijn. Helaas zal die doorkijk er (nog) niet komen.
  • Met het voorstel wordt beoogd om bij te dragen aan het energieakkoord en aan het halen van lokale klimaatdoelstellingen. Velsen moet in 2015 wat betreft huishoudens energieneutraal zijn. Velsen Lokaal mist in het voorstel de mate waarin de aan te schaffen zonnepanelen bij zullen dragen aan deze doelstellingen. Met andere woorden, hoeveel zonnepanelen of andere duurzame energiemiddelen moeten ingezet worden om de klimaatdoelstellingen te halen?

De wethouder antwoordde dat de panelen slechts voor een klein deel bijdragen aan de verduurzaming van het energiegebruik in Velsen. Hij gebruikte de vergelijking dat een windmolen voor 1000 zonnepanelen staat. Velsen Lokaal had liever gezien dat er een concreet effect wordt aangegeven, bijvoorbeeld in een vertaling naar hoeveel huishoudens jaarlijks van energie kunnen worden voorzien met deze hoeveelheid panelen.

  • Als enig risico is het financiële aspect beschreven. Risico’s zijn echter niet alleen de onzekerheden van de energieprijzen, maar ook te laag ingeschatte exploitatielasten van de panelen en van de gebouwen. Naast de financiële risico’s bestaan ook technische en veiligheidskundige risico’s die hadden moeten worden beschreven en voorzien zijn van tegenmaatregelen.
  • De betrokkenheid van Energiek Velsen werd nog eens benadrukt door het inspreken van bestuurslid Joost Kok. Nagenoeg alle partijen onderstreepten het belang van de betrokkenheid van dit prachtige maatschappelijke initiatief. Een goed voorbeeld van de participatiemaatschappij die door het huidige kabinet wordt gewenst.

Samenhangend – integraliteit

Velsen Lokaal heeft in haar verkiezingsprogramma en in de campagne aangegeven onderwerpen in samenhang te willen behandelen. Als oppositiepartij zal Velsen Lokaal dan ook voorstellen op die integraliteit toetsen. In dat opzicht haperde er toch iets aan het voorstel voor zonnepanelen. Het voorstel zou volgens Velsen Lokaal als onderdeel moeten worden gezien van een programma dat moet leiden tot een duurzame Velsense samenleving. Velsen zou in 2015 qua aantal huishoudens energieneutraal moeten zijn. Velsen Lokaal mist nu die integrale benadering. Het inrichten van een duurzaamheidsprogramma is volgens Velsen Lokaal van belang.

Duurzaamheidsprogramma

Voor niemand is helder in welke mate met welke maatregelen bijgedragen wordt aan de verduurzaming van het energiegebruik in Velsen en hoeveel dat kost en oplevert. Als het zonnepanelen voorstel één van de onderdelen was geweest van een verduurzamingsprogramma van de gemeente Velsen, had Velsen Lokaal dit voorstel zonder enige kritische noot gesteund. Velsen Lokaal zal het voorstel bij de komende raadsvergadering steunen, maar denkt nog wel na over een motie waarmee zij het college oproept werk te maken van een integraal duurzaamheidsprogramma.

Samenvatting sessies 24 april 2014

Op 24 april werden de eerste raadsbrede sessies gehouden voor de nieuwe gemeenteraad van Velsen. Voor een aantal raadsleden de eerste keer om in discussie te kunnen gaan met hun collega’s.

Centraal stonden twee onderwerpen: zonnepanelen op overheidgebouwen en de digitale sociale kaart (waarvan Peter Stam al eerder verslag deed). Achterliggende stukken zijn te vinden op raad.velsen.nl.

 

Sessie ‘digitale sociale kaart’ en de pilot sociale wijkteams

Donderdagavond heb ik deelgenomen aan de sessie met als agendapunten de presentatie van de digitale sociale kaart en de pilot sociale wijkteams. Gevoed met de informatie die ik de laatste weken heb opgedaan in persoonlijke gesprekken met tal van organisaties en stichtingen binnen het sociale domein heb ik met een kritisch oog/oor gekeken/geluisterd naar de 2 presentaties.

Digitale sociale kaart

Dit is een prachtige omschrijving voor een web-site waarop de burger van Velsen al zijn vragen met betrekking tot het sociale domein beantwoord zou moeten zien. Onder het sociale domein wordt o.a. verstaan: wonen, zorg en welzijn, buurtactiviteiten, vrijwilligerswerk, cultuur, kinderopvang enz. enz.

De website is na een jaren lange aanloop op 1 april 2014 on-line gegaan onder de naam Hulpwijzervelsen.

hulpwijzervelsenBuiten het feit de site er goed uitziet is het betreurenswaardig dat de site op dit moment nog lang niet voldoet aan datgene waarvoor de site in het leven is geroepen. De site is bij lange na nog niet volledig ondanks toezeggingen daartoe van het college. In de door mij gevoerde gesprekken was dit mij al duidelijk geworden. Op mijn vraag wie de regie voert bij het implementeren van de site Biblionet ID als aanbieder van de digitale sociale kaart of de gemeente Velsen kwam slechts een onduidelijk antwoord nadat de partijen elkaar eerst wat verbaasd hadden aangekeken.

Pilot sociale wijkteams

Om de zorg dichter bij de burger te brengen is er een pilot sociale wijkteams gestart. Hierin werkt de gemeente Velsen samen met Stichting Welzijn, Socius, MEE en Zorgbalans.

De sociale wijkteams zijn straks de spil in de op handen zijnde decentralisaties (1januari 2015) van de zorg. In mijn eerder genoemde gesprekken kwam naar voren dat deze uiterst belangrijke pilot moet worden uitgevoerd binnen de bestaande uren en budgetten van de deelnemende organisaties. Meerderen spraken hun angst uit of dit toereikend zou zijn voor een goede pilot. Wachtlijsten in het bestaande werk of rond de pilot zouden makkelijk kunnen ontstaan.

Omdat beide projecten een 1e indicatie geven van hoe de gemeente Velsen op dit moment omgaat met de op handen zijnde decentralisatie heeft Velsen Lokaal haar zorg uitgesproken over hoe beide projecten thans lopen.

Na de presentaties en de daarop volgende discussies heeft Velsen Lokaal  een drietal concrete voorstellen gedaan, t.w.

  • Een testpanel om te bezien hoe goed/slecht de digitale sociale kaart werkt. Het idee van het testpanel was mede op initiatief van het CDA.
  • Een budget vrij te maken om de pilot sociale wijkteams een zo optimaal mogelijke kans van slagen te geven.
  • Een regelmatige voortgangsnotitie vanuit het college m.b.t. de pilot sociale wijkteams.

Helaas werden alle voorstellen door  wethouder te Beest  (CDA) om uiteenlopende redenen afgewezen.

Te oordelen naar de motivering om de voorstellen af te wijzen doet mij vrezen dat er binnen de gemeente Velsen nog geen goed geregiseerd plan van aanpak ligt m.b.t. de decentralisaties. De zorgen rond de decentralisaties zijn verre van weggenomen. Velsen Lokaal zal de zaken alert en waar nodig kritisch blijven volgen. Wij zullen ons blijvend laten voeden door informatie vanuit het sociale domein en waar nodig informatieve sessies aanvragen rond dit onderwerp.

Weekendoverpeinzing: politiek, media en gevoeligheden

Wij bezitten een eigen website, wij hebben onze eigen social media kanalen en wij hebben vooral een eigen mening. Hoe gaan we daarmee om, welke gevoeligheden spelen een rol en wat zijn daarvan de gevolgen? Lees meer

Jacht op damherten in Velsen

Vanwege de voortdurende  onwil van de gemeenteraad van Amsterdam om aan wildbeheer te doen in het Amsterdamse Waterleidingduin, is er al jaren sprake van overbevolking van dat gebied door damherten.  Met een hek langs de Vogelzangseweg werd getracht emigratie van deze herten te voorkomen, maar al lang zijn er grote groepen herten het gebied ontvlucht.

damhert_in_vizierVanwege dat overschot aan damherten in het Amsterdamse Waterleidingduin en het niet reguleren van de damherten populatie aldaar,  is er nu door de provincie besloten dat alle damherten buiten het gebied van het Amsterdamse waterleidingduin moeten worden afgeschoten; het zogenaamde nulstandsbeheer.

Dat houdt in dat elk hert buiten het Amsterdamse Waterleidingduin gebied moet worden afgeschoten, ook al is er in de gebieden er omheen zeker wel ruimte voor populaties damherten. Zo zijn er in Velsen damherten te zien en niet alleen in het nationaal park Kennemerduinen, maar ook in de duinen langs de zeereep en de zogenaamde duinen van Velsen tussen Heerenduinweg, Zeewijk en het strand. In de gemeente Velsen wordt op de damherten gejaagd, zeker ook buiten het nationaal park. Voor deze jacht moeten de particuliere grondeigenaren een grondgebruiker verklaring afgeven, alvorens men mag over gaan tot afschot.

Ons bereiken berichten dat het jagen in de Velsense duinen tussen Heerenduinweg en het strand gedaan wordt  een jager-politieagent en een burger jager. Het jagen gebeurt tijdens de schemering in een  openbaar toegankelijke gebied. Wandelaars met of zonder hond lopen daardoor risico’s. Dat geldt ook voor trimmers, die op vroege tijdstippen daar sporten.  Het afschieten van herten in zo’n gebied zonder bekendmaking en/of veiligheidsmaatregelen kan dan ook uiterst gevaarlijk zijn.

Velsen Lokaal heeft daarom vragen gesteld aan het college of er beleid is gemaakt voor het afschieten van de herten en de veiligheidsmaatregelen in openbare gebieden.
Daarnaast wil Velsen Lokaal weten wat de driedubbele rol is van  politieagent/jager als coördinator versus toezichthouder en deelnemer aan het nulstandsbeheer en hoe deze drie functies verenigd kunnen zijn in één persoon.

Velsen Lokaal bezorgd over gebruiksvriendelijkheid gemeentelijke website

Het IT bedrijf UNITid heeft voor de tweede keer de websites van de 100 grootste gemeenten in Nederland getest op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Op 2 april 2014 heeft UNITid de website van de gemeente Velsen getest. Uiteindelijk kwam Velsen niet goed uit de bus: Velsen eindigde met 50 van de 100 te verdienen punten op de 96e plaats van de 100 geteste gemeenten.

De test is online te raadplegen. Hoewel de test geen uitgebreide vergelijking is van alle gemeentelijke websites, geeft het wel een goede indicatie van de gebruiksvriendelijkheid.

Inwoners steeds meer afhankelijk van website

Velsen Lokaal maakt zich zorgen over de gebruiksvriendelijkheid van de gemeentelijke website. Raadslid Bram Diepstraten heeft daarom raadsvragen gesteld aan het college van B&W. Diepstraten: “Door decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten wordt steeds vaker van de burger verwacht dat hij zijn zaken zelfstandig afhandelt op de website van zijn gemeente. Van belang is dan uiteraard o.a. dat burgers altijd en overal (via PC, smartphone en tablet) informatie snel kunnen vinden, informatie actueel en up to date is, dat digitale diensten snel en goed toegankelijk zijn, etcetera.”

Waarmerk Drempelvrij

drempelvrijOok voldoet de gemeentelijke website nog niet aan de minimale eisen van het Waarmerk Drempelvrij. Dit is het Nederlandse kwaliteitsmerk voor toegankelijke websites. Het waarmerk kent drie niveaus. Het hoogste niveau van dit waarmerk is per 1 januari 2015 verplicht voor overheidswebsites. Websites hadden nu echter al moeten voldoen aan de minimale eisen. Voor de website van Velsen is dat nog niet het geval.

Vragen aan college

Diepstraten wil van het college weten of er al eens onderzoek is gedaan naar de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de website. Ook wil hij weten waarom de website nog niet voldoet aan de minimale eisen en wanneer inwoners een betere website kunnen verwachten. Diepstraten: “Om echt te weten of een website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is moet hij getoetst zijn op bepaalde criteria, maar uiteindelijk wil je weten of bezoekers van de website de site gebruiksvriendelijk en toegankelijk vinden. Ik hoop dan ook dat het college een burgerpanel enquête organiseert om dat te onderzoeken, naast de verplichte onafhankelijke toetsing voor het Waarmerk Drempelvrij.” Diepstraten zegt met zijn vragen na te streven dat de website zo snel mogelijk gebruiksvriendelijker en toegankelijker wordt. “Niet omdat het moet maar omdat burgers dat anno 2014 verwachten. Bovendien moet ook je website tip top in orde zijn als je je wilt meten met de beste gemeenten van Nederland.”

 

Twitter statistieken april 2014: de invloed van de verkiezingen

Onze laatste twitter analyse maakte we afgelopen januari. We hebben de opzet iets veranderd en kijken nu meer naar trends, dus verschillen in twitter gedrag in een bepaalde periode. Velsen Lokaal verliest het op aantallen tweets, maar scoort tot nu toe nog wel de meeste volgers.

• In de periode september 2013 – januari 2014 twitterden de partijen samen gemiddeld 431 tweets per maand
• In de periode januari 2014 – april 2014 twitterden de partijen samen gemiddeld 745 tweets per maand (invloed Forza!-IJmond was fors)
• In de periode september 2013 – januari 2014 twitterde het college gemiddeld 247 tweets per maand
• In de periode januari 2014 – april 2014 twitterde het college gemiddeld 509 tweets per maand
• Websites veel partijen na verkiezingen niet of nauwelijks aangepast aan nieuwe situatie
• Zie ‘twitter cijfers‘ januari 2014

Als we naar de verschuivingen kijken, dan valt op dat Forza!-IJmond in de periode januari-april verreweg de meeste tweets heeft verzonden, 1271 op afstand gevolgd door Velsen Lokaal met 461 tweets. VVD Velsen scoorde net een paar tweets minder en kwam op de derde plaats. Opvallend feit is dat SP in de verkiezingsperiode helemaal geen tweets heeft verzonden. Qua volgers scoort Velsen Lokaal nog steeds de eerste plaats met 817 volgers. Forza!-IJmond verloor juist op dit punt en ging terug van 669 naar 630 volgers. Daarentegen deed Forza!-IJmond wel haar best zelf meer mensen te volgen en kwam met 1375 op de eerste plaats, gevolgd door Velsen Lokaal met 1303. Alle partijen in Velsen ‘vertwitterden’ maar liefst 2981 berichten rondom de verkiezingsperiode.

• De cijfers van Beryl Dreijer zijn niet meer in deze analyse opgenomen (nu Forza!-IJmond)
• Groen Links Velsen heeft een nieuw account geopend
• Gegevens @gemvelsen en @vvvijmuiden niet meer meegenomen in deze analyse

Van het college twitterde wethouder Vennik er lustig op los en scoorde 1038 tweets, gevolgd door Robert te Beest met 527 tweets. Annette Baerveldt scroort de meeste volgers (718), maar de winst voor Robert te Beest was hoger (270). Opvallend was een ‘opschoonactie’ van te Beest, hij ontvolgde maar liefst 167 mensen, daardoor kwam Ronald Vennik op nummer één met 549. Het college twitterde samen 2038 berichten weg.

Eind dit jaar zullen we de gegevens onder invloed van de nieuwe verhoudingen in coalitie en oppositie opnemen, alsmede de cijfers onder de mogelijke invloed van wethouder Floor Bal (LGV) binnen het college.

twitter-stats-apr-2014

Klik op bovenstaand beeld voor vergrote weergave

Samenvatting raadsvergadering 16 april 2014

Verreweg de meeste agendapunten van deze eerste raadsvergadering waren zogenaamde hamerstukken. De voorzitter handelde in hoog tempo alle punten af. Hoogtepunten van de avond waren de benoeming van het college, het voorlezen van het ‘coalitie akkoord’ en de benoeming van nog een aantal raadsleden, na bekendmaking van de wethouders.

• Er mocht niet worden gereageerd op lezing ‘coalitie akkoord’ uitgesproken door Annette Baerveldt (D66), Velsen Lokaal dient een verzoek in om de inhoud alsnog te bespreken
• Bram Diepstraten sprak zijn eerste ‘motie vreemd aan de orde van de dag’ uit (na ca. 5 minuten in onderstaande reportage)
• Achterliggende documentatie
• Dank aan alle vrijwilligers van RTVSeaport voor de opnames en de compilatie

HOV Velsen maakt onverminderd veel emoties los

Gisterenavond vond in een vol en rumoerig Witte Theater de langverwachte discussie bijeenkomst over HOV Velsen plaats tussen raads- en statenleden en vertegenwoordigers van de belangengroepen tegen het HOV tracé. Het Witte Theater was afgeladen met politici, tegenstanders en ‘slechts’ enkele voorstander van het HOV tracé.

• Beryl Dreijer (debatwinnaar van deze avond) van Forza! IJmond: ‘Tegenstanders beter ‘gewapend’ met argumenten dan voorstanders’
• Terechtwijzing vanuit het publiek: ‘biertje’ voor Henk Wijkhuisen (D66), negeren signalen burgers tijdens verkiezingscampagne: ‘Burger zou lui achterover zitten met biertje en niet opletten’
• VVD Velsen vond 200 man ‘overdreven’ om te spreken van ‘het volk is woest’ (uitspraak van Jelle Dijkstra), getallen zijn kennelijk rekbaar begrip, als grote verliezer wel zelf winnaar willen spelen
• Lees ook artikel IJmuider Courant (en vooral de reacties)

hov-tracewoestDeze discussie werd georganiseerd naar aanleiding van de petitie van tegenstanders van het HOV tracé die door ruim 2500 mensen is getekend en in september 2013 is aangeboden aan de gemeente Velsen en de provincie Noord-Holland. De belangrijkste conclusie van de avond is dat de politieke macht in Velsen en Noord-Holland lijnrecht tegenover een grote groep inwoners is blijven staan en dat de argumenten van tegenstanders maar niet tot deze machthebbers willen doordringen.

Thema’s

Tijdens de discussie avond, die overigens uitstekend was georganiseerd door het projectbureau HOV Velsen, kwamen 3 thema’s aan bod die vooraf werden gegaan door een korte presentatie van gemeentelijke en provinciale ambtenaren. In groepen van 6 (2 Statenleden, 2 raadsleden en 2 leden van belangengroepen) werd vervolgens aan statafels gediscussieerd. Bij de aftrap werd al gauw duidelijk dat de staten- en raadsleden het niet gemakkelijk zouden krijgen. Vanuit het publiek kwamen meteen emotionele en vurige reacties voorzien van kritische vragen over nut en noodzaak, over de neveneffecten van de busbaan en over de politieke processen.

Waarom R-Net en HOV Velsen?

Bij het thema ‘Waarom R-Net en HOV Velsen’ werd uitgebreid stil gestaan bij de betrouwbaarheid, snelheid, punctualiteit en het comfort van HOV. Door de belangengroepen werd nog eens duidelijk gemaakt dat niemand tegen HOV is, maar dat de discussie gaat over het tracé. R-Net zou een hogere betrouwbaarheid, hogere snelheid en betere punctualiteit kennen. Die eigenschappen zijn echter niet zo vanzelfsprekend als de provincie ons wilde doen geloven. De reiziger beoordeelt de R-Net verbinding Zuidtangent tussen Haarlem en Amsterdam Bijlmer niet veel beter en op sommige punten zelfs slechter dan het overige busvervoer in de regio Haarlem/IJmond.

onderzoekhov

Klanttevredenheidscijfers busvervoer KVVP 2013

Door de beperkte reistijdwinst van 2 minuten op het tracé IJmuiden-Haarlem zal de gemiddelde reiziger geen significant tijdvoordeel hebben in HOV Velsen. Naar verwachting zal de reiziger de reissnelheid dus niet veel beter gaan beoordelen.

Ook de frequentie van HOV Velsen zal niet hoger liggen dan nu. Kortom: R-Net zal in Velsen niet de beloofde zegen brengen. Vanuit het publiek kwamen dan ook vragen over de zin en onzin van de busbaan. Die werden door de statenleden vooral beantwoord met een verwijzing naar coalitieakkoorden in de provincie en naar de collegevorming in Velsen. ‘We hebben nu eenmaal die afspraken gemaakt en daar moeten we ons aan houden. HOV Velsen is een investering in goed openbaar vervoer in Velsen’. Daarop kwamen uiteraard reacties uit het publiek dat er met het huidige OV niet veel mis is.

Alleen de politici Beryl Dreijer (Forza!-IJmond) en Gerko Buist (SP Velsen) beaamden de kritiek vanuit het publiek. Beryl riep bestuurders en politici vooral op met de kennis van vandaag te reflecteren op de eerder genomen besluiten. ‘Als u zo overtuigd bent van uw plannen en van de effecten in de toekomst, wat is er dan mis met het herijken van een business case om te kijken of we nog wel op de goede weg zitten en zo alle tegenstanders de mond te kunnen snoeren?’

Tracékeuze en bijbehorende kosten

velsenBij het tweede thema ‘Tracékeuze en bijbehorende kosten’ ontspon zich een interessante maar ook bizarre discussie met D66 Statenlid Andries Tijssens en PvdA raadslid Karel Ockeloen (foto) in de ‘hoofdrol’. Die laatste is na de verkiezingen met hakken over de sloot weer in de gemeenteraad teruggekeerd, maar oreerde gisteren als een ‘arrogante wethouder’ op het podium zonder echt te luisteren naar het publiek.

Tijssens leek een opening te bieden voor wijziging van het HOV tracé door te zeggen dat als het gemeentebestuur van Velsen tot andere inzichten en besluiten zou komen, dan de gedeputeerde Elisabeth Post uiteraard naar die andere afweging zou luisteren. Ockeloen boorde de hoop van het aanwezige publiek gelijk de grond in, door te verwijzen naar eerdere besluiten in Velsen en met vele omslachtige uitspraken het besluit uit 2008 te verdedigen. Zelfs na ingrijpen van de gespreksleider kakelde Ockeloen op zeer gênante wijze verder. Velsen Lokaal raadslid Nathanael Korf onderbouwde nog eens zorgvuldig waarom Velsen Lokaal blijft pleiten voor een heroverweging van het tracébesluit.

Effect van HOV Velsen op de omgeving en het verkeer

Het laatste thema ging over de ‘negatieve effecten van de busbaan op de omgevingen en op de verkeersveiligheid’. Een hoofdrol speelde de busbaan door de Troelstraweg. De gevreesde effecten van de busbaan op de veiligheid van schoolkinderen zorgde voor emotionele vragen uit het publiek. Ook deze reacties werden gebagatelliseerd door Statenleden en door VVD-raadslid Jeroen Verwoort, die de fout maakte te laten doorschemeren dat hij de situatie ter plekke niet kende. Dat zorgde voor olie op het vuur. Hij gaf dat echter onomwonden toe en verdedigde zichzelf door te zeggen dat je als raadslid onmogelijk alle details kunt weten en moet kunnen uitgaan van de deskundigheid van ambtenaren (?!?!?!?!).

Verder kwam nog de vraag aan de orde of er geen referendum zou moeten worden georganiseerd. Daarop reageerde D66 Statenlid Hein Struben door te concluderen dat de gehouden verkiezingen het referendum waren. Dat kwam hem op hoongelach te staan. Ondertussen is duidelijk geworden dat een groot aantal tegenstanders opnieuw een referendumverzoek voorbereiden.

Coalitieakkoorden in beton gegoten

Vanuit de politieke coalities is duidelijk geworden dat er geen enkel begrip bestaat voor de bezwaren van inwoners. Men verschool zich tijdens de discussie achter politieke procedures, coalitieakkoorden en achter een dubieuze interpretatie van de verkiezingsuitslag in Velsen. Het college in Velsen is daarentegen geen juiste afspiegeling van de verkiezingsuitslag. Uiteindelijk bleef een toepasselijke observatie van iemand uit het publiek over: “Provinciale Staten zegt open te staan voor een andere afweging van het gemeentebestuur in Velsen.

Vertegenwoordigers uit de gemeenteraad van datzelfde gemeentebestuur zijn het echter niet eens over de vraag of er een andere afweging moet komen, maar omdat de coalitiepartijen in Velsen het HOV tracé zonder blikken of blozen blijven steunen en daarbij verwijzen naar provinciale besluiten, zitten we in een vicieuze cirkel waar je niet uitkomt.” Beryl Dreijer kwam tot de conclusie dat de coalitieakkoorden in beton gegoten zijn. In dit kader is nog een andere constatering te doen. Wethouder Ronald Vennik (PvdA) heeft vorig jaar bij verschillende gelegenheden laten optekenen dat de provincie met schadeclaims zou komen, als de gemeente het HOV tracé zou willen wijzigen. Die uitspraken blijken na gisterenavond niet correct te zijn. Statenleden gaven namelijk overduidelijk ruimte aan het gemeentebestuur om een zelfstandige afweging te maken. Overigens heeft gedeputeerde Elisabeth Post dit al eerder aangegeven.

LGV opvallend afwezig in discussie

LGV politici waren verstopt achter in de zaal aanwezig maar bleken zo laf om niet deel te nemen aan de discussie. Onder het publiek zullen ongetwijfeld LGV stemmers geweest zijn. LGV is volgens eigen zeggen altijd duidelijk geweest, nl. HOV door de kern van Driehuis en niet er omheen. Dat standpunt staat nog steeds op de eigen website. Ook zijn nog duidelijke anti-HOVtracé reacties van LGV’ers op twitter en op de eigen site te vinden. LGV heeft de kiezer flink wat uit te leggen, maar durfde dat gisteren duidelijk niet aan. Mogelijk wel in een (nog komend) debat over het coalitieakkoord in Velsen. De kiezer verdient die uitleg, want zonder LGV, dat altijd tegenstander was van het HOV tracé, was dit college er namelijk niet gekomen.

Andere conclusies

Telefonisch en via mail heeft Velsen Lokaal veel reacties en conclusies vanuit het publiek op de discussie bijeenkomst vernomen. Samengevat zijn deze conclusies.

  • De gemeente Velsen heeft gekozen voor samenwerking met de provincie niet omdat zij een verbeterd openbaar vervoer wil, maar omdat zij met de bijdrage van de provincie allerlei projecten kan financieren. De gemeente is bereid om daarvoor zelfs een verslechtering van het openbaar vervoer te accepteren.
  • Er is vrees dat men de mogelijkheid creëert om in de toekomst toch een weg over het spoor te hebben als de bus niet oplevert wat men ervan had gehoopt. Dan heeft de gemeente met provinciaal geld toch een autoweg verkregen.
  • De provincie wil wel aanpassingen doorvoeren mits het initiatief van de gemeente komt.

Velsen Lokaal zal het HOV project zeer kritisch blijven volgen en beraadt zich momenteel op het inzetten van verschillende politieke instrumenten. Wat Velsen Lokaal betreft gaat er geen spade in de grond voor de vrij liggende busbaan zolang er een brede maatschappelijke ontevredenheid heerst over de wijze waarop dit project wordt uitgevoerd.

Nieuwe coalitie 4 jaar verder op oude voet

Vanavond was het feit daar, vrijwel het gehele oude college gaat op de oude voet verder. GroenLinks werd verruild voor LGV, Velsen Lokaal werd volkomen genegeerd, ondanks uw stem samen met de 4373 andere Velsenaren die wel open stonden voor een nieuwe koers in de Velsense politiek.

• Fractie Velsen Lokaal klaar voor constructieve oppositie
• Reactie mogelijkheid op coalitie akkoord werd niet gegeven

Vanavond was het aan de raad om in te stemmen met de benoeming van dit college en het daaruit volgende coalitie akkoord. Binnen onze fractie hebben we lang nagedacht over de wijze waarop we op dit akkoord zouden reageren. We zouden hebben voor gestemd, omdat uiteindelijk het ‘nieuwe’ college akkoord toch gevormd is door D66, VVD, LGV, PvdA en CDA, gesteund door de meerderheid van de kiezers.

nullijnBerusten we dan in ons lot? Nee, zeker niet, met deze benoeming stemmen we in feite in met het zogenaamde ‘nul alternatief’. Dat betekent dat het college een akkoord heeft neergezet, welke op geen enkele wijze ‘goed doet’ aan noodzakelijke veranderingen binnen uw gemeente. Daar moet u het de komende 4 jaar mee doen. Het is niet anders.

Het college wenst nauwelijks een constructieve dialoog met de oppositie. En dat sterkt ons in onze mening om die oppositie juist wel in stand te houden, dit om te voorkomen dat de coalitie (en B&W) van Velsen zich isoleert in een solistisch verenigd machtsblok. Zonder een oppositie is het duale stelsel (dus scheiding tussen B&W en raad) nauwelijks mogelijk.

We hebben in 2010 gezegd: ’Samenwerken met de coalitie waar het kan en oppositie voeren waar het moet’. Dat zeggen we in 2014 weer, dat mag u van ons verwachten. We gaan weer met positieve energie voor u aan de slag.