Officiële handtekeningen nieuwe raadsleden voor Velsen Lokaal

Vanmiddag werden de officiële handtekeningen gezet op alle benodigde papieren om volgende week officieel het raadslidmaatschap te kunnen aanvaarden op 27 maart in het gemeentehuis te Velsen. Een officieel moment, waarvan we u graag een beeldimpressie geven.

Uitslag definitief: Velsen Lokaal wint 1 zetel en gaat met 6 zetels de onderhandelingen in

Wij bedanken al onze kiezers die het vertrouwen in Velsen Lokaal gisteren een extra impuls hebben gegeven om straks met 6 zetels de onderhandelingen in te gaan. U heeft net zoals in 2010 ons uw vertrouwen gegeven.

• D66 Velsen met 269 stemmen meer de grootste partij van Gemeente Velsen
• Wij feliciteren D66 Velsen, SP en Forza! IJmond met hun behaalde resultaten!

VL_Tesla_1De opkomst was 51,2%, 2% hoger dan in 2010 en dat werd bepaald niet verwacht. Wij zijn blij met die hogere opkomst. Met al onze media middelen hebben wij, maar ook onze collega’s, er alles aan gedaan om u te attenderen op het belang van uw stem. Dank daarvoor.

lijstBinnen Velsen Lokaal hebben deze uitslagen gezorgd voor een verschuiving, die we onder de noemer ‘vernieuwing’ al vanaf vorig jaar hebben ingezet. Dat betekent afscheid nemen van een aantal bekende en vertrouwde namen en we verwelkomen een aantal nieuwe, waaronder Peter Stam, Süleyman Celik en Bram Diepstraten. Als team weten we heel goed, dat die vernieuwingen nodig zijn en dat afscheid nemen in de politiek nu eenmaal het ‘spel’ van de kiezer is, waar elke kandidaat zich aan moet conformeren.

In de komende weken gaan Marianne Vos en ondergetekende Peter Luit de onderhandelingen voeren voor Velsen Lokaal in een open, positieve en vooral vriendelijke en gemoedelijke sfeer. Het gaat uiteindelijk om het bouwen van een nieuwe stabiele coalitie, die overeenkomt met de uitslag van deze verkiezingen, dus met uw stem!

Voor nu nogmaals hartelijk dank! We zullen u daar waar mogelijk in de komende weken op de hoogte houden van de vorderingen van de coalitie onderhandelingen, zodra daar concrete aanleiding toe is.

Namens het bestuur,

Peter Luit
voorzitter

Bijlagen: de uitzendingen van RTV Seaport:

Velsen Lokaal ondubbelzinnig duidelijk over HOV tracé

De geruchtenstroom rondom HOV blijft helaas tot op één dag voor de verkiezingen aanhouden. Om alle mogelijke ruis en onduidelijkheid te voorkomen, willen wij nog één keer een paar onderdelen van onze visie verduidelijken.

• Informatie in 2010 was gebrekkig
• Velsen Lokaal professionaliseert door gewoon met argumenten terug te komen op meningen uit het verleden, dat is geen bedrog, maar realisme aan de hand van gewijzigde omstandigheden
Verzoek tot heroverwegen betekent samen de situatie nog eens bekijken
• Ronald Vennik (PvdA) had HOV zoveel makkelijker kunnen verkopen

poster-vl-2014

Onze oppositie is altijd primair gericht geweest op het voorkomen van de peperdure ondertunneling en de vrije busbaan over het oude spoor. Lijsttrekker Ronald Vennik (PvdA) verwoordde afgelopen zaterdag in de IJmuider Courant dat de ondertunneling van het tracé al vast zou staan. Er zou echter ‘slechts’ sprake zijn van een eis van de Nederlandse Spoorwegen. Zij stellen geen gelijkvloerse kruisingen meer te willen toestaan. Velsen Lokaal wil dit standpunt bevechten en daarmee een (groot) deel van de ca. 35 miljoen euro besparen, welke wellicht (deels) ten goede zou kunnen komen aan het herstel van een mogelijke bootverbinding tussen Velsen en Amsterdam (ook HOV).

Een ander punt, dat in het geruchten circuit hardnekkig lijkt te zijn, is onze visie uit 2010 op een mogelijke rondweg langs Driehuis. In die tijd stelden we met de toenmalig gebrekkige kennis dat bij ‘het niet doorgaan van het HOV project’ we dan toch maar wel een mooie rondweg zouden hebben om Driehuis heen. Met de huidige kennis weten we dat die weg nooit gerealiseerd zal worden, omdat die weg alleen door de provincie wordt betaald als ook daadwerkelijk de bus erop gaat rijden. We worden bij herhaling gewezen op de gedachte die we toen hadden. Dat hoort bij de retoriek van de verkiezingen. Maar het staat voor ons vast dat we die gedachte thans niet meer hebben: een rondweg voor autoverkeer komt er dus wat ons betreft niet.

Tot slot, veel van de deelprojecten worden al uitgevoerd. Het vernieuwen van de Kromhoutstraat en de Planetenweg zijn onderdelen van het HOV project. Ondanks het feit dat de verkeersbewegingen rondom de Lange Nieuwstraat nog worden besproken, zal ook hier een deel van de kosten van de infrastructuur worden betaald door de provincie met het doel HOV een snelle doorgang te verlenen. Maar ook over dit stukje is het laatste woord nog niet gezegd. Voor een aantal delen van het tracé moet nog besluitvorming plaatsvinden en nieuwe bestemmingsplan worden vastgesteld. Daarover gaat de nieuwe gemeenteraad een besluit nemen. Wat Velsen Lokaal betreft is er dus nog voldoende ruimte om delen van het tracé te wijzigen om zo (mogelijk) asfalt over de oude spoorbaan te voorkomen. Daarop zijn onze inspanningen altijd gericht geweest en zullen daarop ook gericht blijven. Echter het woord ‘heroverwegen’ betekent niet hetzelfde als ‘zomaar afblazen’.

Als u wilt dat we over al deze onderwerpen onze visie duidelijk moeten laten horen en als wilt dat we deze visie realiseren, stem dan morgen op Velsen Lokaal

Laatste campagne- en debatdag zeer succesvol

Het was duidelijk merkbaar: de inwoners van Velsen voelen de komst van aanstaande woensdag, de dag waarop Velsen een nieuwe raad gaat kiezen voor de komende 4 jaar. Velsen Lokaal had nog een paar extra ‘ijzers in het vuur’.

• Velsen Lokaal zet haar eigen programma nog eens duidelijk neer tijdens laatste lijsttrekkersdebat
• Vooral PvdA, CDA en D66 maakten HOV zelf tot het ‘hete hangijzer’

buig1

Lijsttrekker Ronald Vennik (PvdA) buigt het hoofd voor de HOV argumenten van lijsttrekker Marianne Vos van Velsen Lokaal

Daar waar we de afgelopen weken vooral ons merk hebben neergezet, ging het gisteren vooral om onze inhoud. Kort en bondig omschreven standpunten, onttrokken vanuit ons heldere verkiezingsprogramma. Maar liefst 3500 flyers werden in hoog tempo uitgedeeld en verspreid in een aantal wijken van Velsen. Daarnaast plaatsten we nog eens 50 extra verkiezingsborden, met name in de buurt van de vele stembureaus in onze gemeente. Met deze acties sloten we een reeks van campagnedagen af, waarin onze beide 100% elektrische auto’s symbool stonden voor onze slogan #verantwoordvooruit.

Debat

In het laatste debat maakte lijsttrekker Marianne Vos ‘gehakt’ van wat velen toch het verkiezingsitem van Velsen zijn gaan noemen: ‘Hoogwaardig Openbaar Vervoer’. We kunnen het ons voorstellen dat het zo langzamerhand niet meer duidelijk is hoe het nu zit. Natuurlijk gaat het project HOV door, daar is immers ooit een besluit in meerderheid over genomen. Maar alle stukjes van de gehele route hebben hun eigen besluitvorming. En juist in één van die stukjes wil Velsen Lokaal een andere oplossing. De zogenaamde ondertunneling (daar waar de nieuwe busroute de bestaande trein kruist op de route Driehuis/Santpoort), is een kostenpost van ca. 35 miljoen euro (ongeveer 50% van de totale kosten). Velsen Lokaal wil vooral die dure ondertunneling tegenhouden en op een andere – en vooral goedkopere – wijze oplossen. ‘Als ook de provincie met ons zou willen meedenken, dan zou een deel van dat geld namelijk ingezet kunnen worden voor een ander deel van het HOV, namelijk de bootverbinding Velsen-Amsterdam, een door velen gekoesterde wens’.

Woensdag

Woensdag wordt een spannende dag. Want dan is aan u de keuze welke partijen en welke kandidaten de raad van Velsen gaan vormen. 33 betrokken Velsenaren zullen dan als volksvertegenwoordiger de komende vier jaar voor u actief zijn en opkomen voor uw belangen. Velsen Lokaal heeft de afgelopen 4 jaar bewezen een betrouwbare partner te zijn, bleef bij heldere standpunten en werkte samen daar waar het kon. Soms harde oppositie, vaak compromis zoekend in het algemeen belang. Die positie willen wij in een te vormen coalitie voortzetten en mede verantwoordelijkheid nemen in het college van B&W. Het is nu aan u!

 

Lastenverlichting of gemeentegeld naar een verbinding A8-A9?

De IJmond gemeenten ijveren samen met Zaanstad voor het verlengen van de A8 van Westzaan naar de A9 bij Heemskerk. Dat is op zich prima, ware het niet dat men in het kader van het te stichten Mobiliteitsfonds IJmond per gemeente € 2,1 mln in deze snelweg wil steken. Dus ook Velsen.

verbindingswegEen verkeerde keuze,  want de opbrengst van de wegenbelasting gaat naar het Rijkswegenfonds en de provincie vangt de opcenten van de wegenbelasting. Dat zijn dus bij uitstek de partijen die de rekening voor het verlenging van deze snelweg moeten betalen en zeker niet een gemeente. De inspanning van de gemeenten moet een stevige lobby naar Den Haag zijn om Rijkswaterstaat en de Minister te overtuigen van het belang van die verlenging van de A8.

Mocht de gemeente Velsen zo ruim bij kas zitten dat € 2.1 mln uitgegeven kan worden aan een rijksweg tussen Westzaan en Heemskerk, dan zou dat geld toch echt beter besteed kunnen worden aan lastenverlichting voor de burgers. Immers onze gemeente is één van de duurste gemeenten voor wat betreft de woonlasten in Nederland.

Velsen Lokaal heeft in het kader van de mobiliteitsvisie voorgesteld om die € 2.1 miljoen te schrappen.  De hele oppositie steunde dit voorstel,  maar werd afgewezen door de coalitie partijen PvdA, VVD, D66 en CDA. Zo is te zien hoe deze partijen ons gemeentelijke geld liever weggeven dan te komen tot lokale lastenverlichting!

Weekendoverpeinzing: Morgen laatste openbare campagnedag

Morgen zullen de meeste politieke partijen voor de laatste keer de straat op gaan. Wellicht zullen enkelen de weg naar het publiek ook maandag of dinsdag nog vervolgen en ook zullen de overgebleven flyers in menig brievenbus belanden. Woensdag is het woord aan u!

• Laatste weekendoverpeinzing van deze raads- en collegeperiode

peterluit4

lijst 3, plaats 19 😉

En dat is maar goed ook. Alle partijen hebben hun standpunten in de afgelopen weken wel duidelijk gemaakt op straat, in de media en tijdens debatten. Het is opvallend hoe klein de werkelijke verschillen zijn. Tijdens debatten zoeken de politici gespannen naar argumenten om (met) elkaar te ‘be(k)vechten’, maar meer dan wat simpel hondengeblaf is het niet.

Het is ook vaak een intern spel, waarvan veel door de Velsense burger nog geen eens wordt gezien. Ik schaam me soms voor het ‘modder gooien’, hoe grappig ook bedoeld. Natuurlijk kunnen politici gelukkig ook lachen en zijn politieke grapjes over en weer ook deel van het spel. Het is een soort ontspanning/ontlading in een spannende tijd.

Leuk? Nou, ik heb daar persoonlijk zo mijn twijfels over. Als media ondernemer sta ik enerzijds middenin het ‘spel’ van Velsen Lokaal en doe natuurlijk mijn uiterste best, maar anderzijds aanschouw ik het geheel met toenemende verbazing. Er is niets zoiets als ‘politieke marketing‘, net zoals bij het verkopen van een dienst of product van een bedrijf. In de maanden voorafgaand aan de verkiezingen heb ik er wat artikelen over gelezen, die mij zouden hebben moeten overtuigen van één duidelijke methode om in de gunst te komen bij de kiezer tijdens de campagne periode. Ik werd er niet veel wijzer van.

Morgen zijn we weer met alle energie aanwezig op vele ‘mensrijke’ plekken in onze gemeente Velsen, met een afsluitend lijsttrekkersdebat om 15:30 in bibliotheek Velsen. Voor de laatste keer willen wij u overtuigen dat Velsen Lokaal het gewoon maar met wat #minderpolitiek gaat doen, want daarin maken we naar mijn mening wel degelijk een belangrijk onderscheid. Weg met die dikke stapels papier, eindeloze rapporten en (externe peperdure) onderzoeken, dus #verantwoordvooruit. Het kan allemaal best een tandje minder. Wel wat meer echt inhoudelijk overleg, zaken zinvol combineren, zonder opsmuk van zinloze beleefdheden, die we met elkaar opvoeren voor de televisie, voor u dus. Nee, laten we maar weer gauw gewoon gaan doen, aan het werk voor u, de burger (de klant) van uw gemeente, uw bedrijf, waarin u leeft, woont en werkt. Ik zie u volgende week terug, in een sfeer geheel afhankelijk van de uitslag, maar mijn overpeinzingen gaan gewoon door. Totdat ik het antwoord heb. Blijft u ze lezen?

Column Bart Tijl: evaluatie van mijn eerste deelname aan een debat

Het is afgelopen zaterdagavond, thuis op de bank zittend, een biertje drinkend en het verkiezingsdebat eens fors evaluerend. Ik mocht voor het eerst deelnemen aan een debat als kandidaat raadslid. Reuze benieuwd hoe mensen, die allemaal hetzelfde doel nastreven, namelijk het zo goed mogelijk besturen van de gemeente waarin zij allemaal wonen, een dergelijk debat met elkaar aangaan.

bart-tijlEr ging een wereld voor mij open, vandaar het noodzakelijke ‘herstel’ met het biertje. Het debat begon met zorg en welzijn. Gelukkig is eenieder het hier wel over eens dat het om wellicht het belangrijkste dossier gaat. Er is hier en daar nogal wat onduidelijkheid over wat nu zogenaamde kerntaken zijn en wat niet. Velsen Lokaal vindt dat je je niet moet gaan zitten bekvechten over de definitie van kerntaken, word het met elkaar eens wat belangrijk is en ga aan het werk. Maar de urgentie rondom zorg en welzijn wordt gelukkig wel onderkend.
Dan is het toch jammer dat men op het geboden podium niet veel verder komt als het bevestigen dat de mantelzorgers ontlast moeten worden. Velsen Lokaal heeft gelukkig al onder de aandacht gebracht dat breed gedragen communicatie van vitaal belang is om dergelijke complexe processen een plek te geven in onze samenleving. Wil je er op 1 januari 2015 echt klaar voor zijn, blijf in overleg met de instellingen en stem vervolgens de bevindingen met de besturen van de buurgemeenten af.

Het tweede punt waarop men mocht schieten, de centrumplannen van IJmuiden en de HOV, bood ook weer een fraai schouwspel. Dat de gaten in IJmuiden een opvulling verdienen, daar is iedereen het mee eens. Ook hier snapt Velsen Lokaal de oproep van de burger: ‘Kom nu eindelijk eens met concrete plannen’. Dat de praktijk vaak lastiger is, is veelal moeilijker te verkopen, juist in deze tijd van verkiezingen.

Zes jaar geleden, in 2008 dus, is besloten tot aanleg van de HOV. Als er iemand tegen was had hij of zij er toen bij moeten zijn en de bezwaren in moeten brengen, want de aanleg zou rap een aanvang nemen. Je was zomaar te laat als indiener, op een typische wijze verwoord door Henk Wijkhuisen van D66. Inmiddels zijn we dus zes jaar verder, slechts de eerste stukjes van het traject zijn gerealiseerd, echter nog geen R-Net bus te bekennen en dat zal nog wel even duren. Wellicht dat door het verstrijken van de jaren er toch wat zaken veranderd zijn, er komen toch steeds meer argumenten en (her)overwegingen beschikbaar. Is dit dan allemaal zulke onzin? Durf dit toch gewoon opnieuw te toetsen. Laat het traject nog eens beoordelen, misschien dat het voortschrijdende inzicht nog meer overtuiging kan brengen. Als je als partij zo overtuigd bent van de noodzaak van het traject, dan zou je dat aan moeten durven. Velsen Lokaal is voor hoogwaardig openbaar vervoer, maar tegen bepaalde delen van het tracé.

Vervolgens ging het derde hoofdstuk over Cultuur. Naar voren kwam heel duidelijk dat er voor de jeugd meer tot stand gebracht moet worden als vertier in de gemeente. De partijen zijn het hier wel over eens, dus ook hier zegt Velsen Lokaal: de komende vier jaar gaan we dit aanpakken. Het Witte Theater blijft daarbij een belangrijk item, maar nog steeds pijnlijk dossier. Velsen Lokaal is van mening dat de activiteiten voortgezet moeten kunnen worden. Ga weer in overleg met de organisatie en maak stevige plannen, zodat jong en oud een cultureel podium behouden.

Zelf heb ik veel opgestoken van het debat, de dynamiek van de komende verkiezingen was goed voelbaar. Velsen Lokaal heeft goede plannen en gaat graag de komende vier jaar zorgen voor duidelijke politiek met daadkracht. Verantwoord vooruit. Doet u mee?

Over een week naar de stembus, wat gebeurt er daarna?

Wij hopen dat u volgende week naar de stembus gaat om uw stem uit te brengen voor onze lokale gemeenteraad. U bepaalt heel direct welke 33 mensen straks deel uitmaken van de raad voor de komende 4 jaar. Hoe werkt dat en wie bepaalt de de samenstelling van de nieuwe wethoudersploeg?

peterluitDe afgelopen weken en maanden hebben allemaal in het teken gestaan van het maken van een verkiezingsprogramma, het maken van de kandidatenlijst en het uiteindelijke campagne voeren. Vooral dat laatste zal niemand zijn ontgaan. Volgende week woensdag is het dan zover, u staat in het stemhokje, kruist de partij en dus ook direct de persoon naar keuze aan, stopt het formulier in de stembus en u gaat weer verder met uw dagelijkse routine.

Wat gebeurt er daarna? Natuurlijk worden eerst alle stemmen geteld. Met bepaalde formules worden ook de zogenaamde voorkeursstemmen bepaald. Het kan voorkomen dat iemand die op de lijst bijvoorbeeld op nummer 10 staat toch in de raad komt omdat er een minimum aantal stemmen op die persoon zijn uitgebracht, die een positie in de raad mogelijk maakt.
De formele uitslag zal dan op donderdagochtend vroeg in het gemeentehuis bekend worden gemaakt. Feest voor de één, teleurstelling voor de ander. Dat vindt zowel plaats per partij, maar ook per persoon. Kort daarna beginnen de onderhandelingen om de samenstelling van coalitie en oppositie. Daar bent u als kiezer niet direct bij betrokken. Dat proces is aan de fracties, veelal omlijst door diverse (externe) adviseurs. Elke partij heeft daarin zo zijn eigen gewoontes en regelingen. Vast staat wel dat de partij met de meeste stemmen het eerste initiatief neemt tot de onderhandelingen. Maar veelal vinden al diverse informele overleggen plaats tussen diverse partijen. Het is dus niet zo dat partijen met de meeste winst de formele onderhandelingen mogen starten.

Uiteindelijk komt er een coalitie tot stand, samengesteld uit een aantal partijen, die samen meer dan de helft van de 33 zetels bezitten, vaak rondom de 20. De oppositie bezit dan de rest (de minderheid) van het aantal raadszetels. Daarna worden vanuit de coalitie de wethouders gekozen. Binnen de ene partij is dat (volgens afspraak of volgens de statuten) de nummer 1 op de lijst, anderen hanteren meer vrijheden. Het is zelfs mogelijk een wethouder te kiezen, die niet op de kandidatenlijst heeft gestaan. Deze zou kunnen worden gekozen op basis van specifieke kwaliteiten.

In het geval dat een wethouder gekozen wordt uit de fractie, verandert de samenstelling van de fractie, immers de aan te stellen wethouder zorgt voor een ‘vrije’ plaats, waardoor iedereen één plekje opschuift. ‘Er niet wel of net niet bij’, is voor velen een lastig en vaak ook emotioneel proces, immers alle kandidaten die op realistische verkiesbare plaatsen staan, hopen natuurlijk op een directe plek in de raad. Natuurlijk kunnen kandidaten die het ‘net niet’ hebben gehaald er voor kiezen steunfractielid te worden, in feite een niet formeel gekozen positie, maar voor velen toch uitdagend genoeg om toch een bijdrage te kunnen leveren binnen de raad, met uitzondering van de raadsvergaderingen zelf. Daar mogen alleen de voltallig gekozen fracties aanwezig zijn op basis van het werkelijke aantal zetels. Andere niet gekozen kandidaten kunnen bijvoorbeeld ook kiezen voor een plek binnen het ‘partijbestuur’. En uiteindelijk zullen velen er ook voor kiezen de politiek weer voor minstens vier jaar te verlaten.

Wie niet uitgepraat is bent U. Zeker bij Velsen Lokaal vinden wij uw stem ook de komende vier jaar belangrijk. U bepaalt wat wij moeten doen in onze gemeente. De verkiezingen zijn een startpunt voor een hernieuwde relatie met u: onze bestaande en trouwe kiezers, maar ook van u als nieuwe kiezer hopen wij een actieve inbreng en dat u ons controleert en aanspreekt op het door ons uit te voeren programma! U bent van harte welkom!

 

Samenvatting laatste raadsvergadering van huidige raad

Even leek het spannend te worden met het onderwerp LVVP (Lokaal Verkeers- en VervoerPlan), maar dit onderwerp werd op verzoek van Velsen Lokaal van de agenda gehaald. De coalitie stemde met wat gesputter toch in met dat voorstel. Burgemeester Franc Weerwind wilde dat niemand er verder iets over zou zeggen. Hij verwachtte kennelijk meer dan alleen een vriendelijk bedankje van Velsen Lokaal.

• Eerste raadsvergadering in het gerenoveerde gemeentehuis, in de raadszaal zijn de kosten van de renovatie in ieder geval niet terug te vinden

Verdere onderwerpen waren nauwelijks de moeite van het noemen waard. Een motie van Velsen Lokaal rondom de hoogte van verkeersdrempels resulteerde – en dat was te verwachten – in een enigszins lachwekkend einde. Onze campagne mascotte, een zeer lage auto (Tesla) werd door vooral raadslid Wijkhuisen van D66 genoemd als de oorzaak van de motie van van Ikelen. Toch schuilt er achter de motie wel degelijk een waarheid. De hoogtes en ‘aanrijhoeken’ van mening drempel zijn verkeerd berekend. Zo zijn er verschillen voor deze cijfers in 30- en 50 km gebieden, maar worden in de praktijk niet overal even consequent gehanteerd. Volgens van Ikelen reageren ambtenaren bij herhaling niet op technische vragen omtrent dit onderwerp. Dat was de reden om het in de raad nog een keer te proberen.

Veel publieke aandacht voor interactief debat RTVSeaport richting verkiezingen

Het verliep precies zoals de programmamakers van RTVSeaport, IJmuider Courant en Bibliotheek Velsen hadden verwacht. Veel vragen, opmerkingen, protesten en dus voldoende reacties op de wisselende politici van 11 partijen achter de tafel. GertJan Huijbens trad als ‘scheidsrechter’ op.

• Velsen Lokaal zette Tineke van Ombergen, Bart Tijl en Süleyman Celik in
• Uitzending volgde op een wederom succesvolle campagnedag
• Discussies vaak nog wel in de lijn van ‘coalitie versus oppositie’, rol voor gespreksleiders……

In meerdere blokken werden talrijke onderwerpen behandeld, maar de meeste reacties werden opgewekt bij de bouwputten/gaten in Velsen, het Hoogwaardig Openbaar Vervoer, het Witte Theater en aandacht voor jongeren. Met name het HOV resulteerde in een aardig stuk interactie vanuit de actiegroep HOV Tracé Nee, welke met een spandoek en duidelijk hoorbare ’treinfluitjes’ hun visie duidelijk maakte. Een visie die overigens prima overeenkomt met de mening van Velsen Lokaal, hoogwaardig openbaar vervoer, prima, maar streef naar een zo goedkoop mogelijke invulling door bepaalde delen van het tracé nog eens te heroverwegen. De aanwezige coalitie partijen wilden daar niets van weten, het besluit is nu eenmaal genomen. De burger had in 2008 maar beter moeten opletten in plaats van een biertje drinken, vond Henk Wijkhuizen van D66. Die opmerking werd door het publiek letterlijk weg gefloten.


Meer aandacht voor de jongeren, zoals WiFi bij de hangplekken, leuke feesten en vooral meer vermaak, zette de politici over het algemeen wel op één lijn. Anders werd dat bij het Witte Theater. Wethouder Wim Westerman (Groen Links) voelde zich meermalen rechtstreeks aangevallen door zowel het publiek vanuit de zaal als door de voorzitter van het Witte Theater, die de wethouder de rug toekeerde en inmiddels zelf aan de slag is gegaan om financiering rond te krijgen voor het behoud van de functies van het Witte Theater. De wethouder wilde duidelijk niet toegeven hierin te traag te hebben gehandeld.

De ‘gaten’ in geheel Velsen wekte ook de nodige interactiviteit op. Ondanks het feit dat de aanwezige raadsleden geen concrete toezeggingen konden doen, liet het publiek duidelijk merken dat ze het zat zijn. Begrip voor de oorzaak is er wel, maar het wordt nu wel tijd om de zaken daadkrachtig op te pakken, was het meest gehoorde geluid. De politici konden niet veel anders doen, dan ‘beloven’ er in de komende tijd aandacht aan te geven.

GertJan Huijbens, Friso Bos en Jelle Dijkstra praatten het geheel aan elkaar en deden dat op voortreffelijke wijze. Tweets naar @debatvelsen vanuit het publiek werden samen met een aantal ingestuurde e-mails op een scherm getoond en behandeld. De samenwerking tussen RTVSeaport, Bibliotheek Velsen en de IJmuider Courant begint duidelijk zichtbare professionele trekjes te vertonen. Complimenten daarvoor.